8 tajników magnetycznych tytułów
Mogłoby się wydawać, że dobry artykuł broni się sam. Znaczenie powinny mieć treści istotne dla czytelnika, które cokolwiek wnoszą do jego życia. I nie ma tutaj znaczenia, czy mamy do czynienia z artykułami branżowymi, tekstami dla specjalistów czy też materiałami tworzonymi w celach rozrywkowych. I chociaż wyjątkowe artykuły obiegają Internet w zawrotnym tempie, to za popularnością niejednego tekstu stoi… tytuł.
Niby nic, a jednak tak wiele. Dobry tytuł stanowi swoistego rodzaju wizytówkę artykułu. To pewnego typu zaproszenie czytelnika do lektury treści, które dla niego przygotowaliśmy. Jak wynika z badań przeprowadzonych w sieci, 8 na 10 internautów czyta tytuły artykułów, jednak tylko 2 na 10 decyduje się na przeczytanie całości. Istotne jest wobec tego to, by stworzyć tytuł (nagłówek) na tyle atrakcyjny dla czytelnika, aby zechciał on podążyć jego śladem.
Jak wobec tego pisać „chwytliwe tytuły”, którym nikt nie zdoła się oprzeć?
Tematem tajników odpowiednich tytułów ludzkość zajmuje się już od dziesięcioleci. Wydawcy prasy od dawna bowiem wiedzą, że to dobry tytuł decyduje o sprzedaży całego nakładu. Internet działa pod tym względem podobnie. W każdej sekundzie do sieci trafia 30 GB danych, które łatwo przeoczyć. Dobry tytuł staje się jednak skutecznym wabikiem, a tym samym poprawia efektywność działań w zakresie m.in. szeroko rozumianego marketingu internetowego. Ujmując temat nieco bardziej obrazowo – dobry nagłówek zachęca odbiorców do klikania w link do artykułu, czytania, a także dalszego udostępniania. Nie ma jednak jednej, sprawdzonej i uniwersalnej formuły, która niczym magiczna będzie działać w każdym przypadku. Warto jednak pamiętać o tym, że zadaniem odpowiednio przygotowanego tytułu jest:
– wzbudzanie ciekawości odbiorcy,
–zapewnienie korzyści z lektury artykułu,
–przekazanie kluczowych dla czytelnika informacji.
O ile nie istnieje jeden uniwersalny szablon tytułów, tak istnieje szereg czynników, które nadają im „magnetycznych” właściwości. Okazuje się bowiem, że szczególną uwagę odbiorców zwracają te tytuły, które zawierają w sobie m.in.:
1. Liczby – według prowadzonych badań, to właśnie nagłówki mające na początku liczbę, są jednymi z najczęściej klikanych. Można wobec tego napisać „7 powodów, dlaczego warto wybierać nasze produkty” zamiast „Sprzedajemy najlepsze produkty w sieci” lub „5 prostych kroków, jak bezpiecznie zrobić zakupy w sieci” zamiast „Pamiętaj o bezpiecznym robieniu zakupów w sieci”.
2. Przymiotniki – ważne, aby zastosowane przymiotniki wyzwalały w odbiorcy zainteresowanie, można wobec tego śmiało stosować przymiotniki takie jak: darmowy, prosty, wygodny, nowoczesny, skuteczny, niezawodny. Wszystko to ma na celu wyzwolenie w czytelniku określonych emocji, np. „Darmowa sesja w SPA dla Twojej przyjaciółki” lub „Proste triki na piękny ogród tej wiosny”.
3. Słowo „jak” – powinno łączyć się z informacją, jaką chcemy przekazać odbiorcy, np. „Jak w 30 dni mówić po angielsku” lub „Jak w 20 dni wyszczuplić uda”.
4. Odkrycia – wyrażanie wszelkich „odkryć” poprzez słowa takie jak: tajniki, sekrety, metody, sposoby itd. wyzwala w odbiorcy jego zainteresowanie dalszą treścią artykułu. Warto wobec tego sięgać po zwroty takie jak: „Poznaj sekrety urody Francuzek” lub „Znamy niecodzienne sposoby na szybką redukcję wagi”. Tego typu zabieg skutecznie poprawia kreację marki, a także przyciąga uwagę potencjalnych odbiorców.
5. Korzyści – muszą być realne, ujęte w prostym zwrocie i informować potencjalnych odbiorców o tym, co mogą zyskać. Dobrze skonstruowany tytuł sam w sobie stanie się „jakościowym przekazem”. Przykłady: „5 karnet na siłownię gratis”, „Poznaj outsourcing marketingu i ciesz się skutecznymi kampaniami marketingowymi”.
6. Prowokujące pytania – mogą wzbudzać nieco kontrowersji, jednak to poprzez tego typu zwroty przyciąga się uwagę czytelnika. Przykładem tego typu tytułów mogą być: „Czy obsługuje Cię najlepsza agencja interaktywna Łódź?” lub „Czy Twoje suplementy diety są warte swojej ceny?”.
7. Polecenia (komendy) – proste, przejrzyste i nawołujące do określonego działania. Tego typu tytuły nie tylko obiecują określone korzyści i wzbudzają zainteresowanie, ale i mobilizują odbiorcę do podjęcia pożądanej aktywności np. „Schudnij 5 kg przed wakacjami!”, „Zamień stary samochód na nowy X”, „Wypróbuj nowy krem!”.
8. Porównania – tego typu tytuły to gotowa obietnica zrobienia czegoś za klienta. Nie musi bowiem samodzielnie przeszukiwać stron internetowych w poszukiwaniu danych interesujących go produktów. Zazwyczaj na tego typu działania decydują się sprzedawcy urządzeń AGD, RTV, telefonów komórkowych lub sprzętu komputerowego, np. „Nowy laptop X vs laptop Y”, lub „Wielki test ekspresów do kawy. Co jest lepsze? Drogi X czy tańszy Y?”.
W tytułach nigdy nie należy podawać nieprawdziwych lub niesprawdzonych informacji. Nie warto również pisać ich „na wyrost”, tak aby przyciągnąć jedynie uwagę odbiorcy. Jeżeli w tytule przekonujemy, że zdradzimy sekret długiej młodości, to w artykule również należy konsekwentnie trzymać się tego założenia. Odpowiedni tytuł nie musi powstać w pierwszym kroku przygotowania artykułu. Warto jednak mieć przynajmniej jego wersję roboczą, która wyznaczy kierunek przygotowywanego tekstu. Nierzadko bowiem to w trakcie pisania artykułu udaje się stworzyć odpowiedni, ciekawy i przyciągający uwagę odbiorców temat.
Mamy nadzieję, że tych kilka prostych uwag pomoże Wam w skutecznym redagowaniu atrakcyjnych tytułów dla Waszych blogów, artykułów sponsorowanych, postów na Facebooku oraz wielu innych internetowych publikacji. Chętnie też podzielimy się naszą wiedzą i umiejętnościami. Zapraszamy do kontaktu z naszą agencją.